Witam Wszystkich na stronie poświęconej analizie niewielkiej liczby pomiarów bezpośrednich. |
Główną uwagę poświęcimy opracowaniu rachunku błędów uzyskanych pomiarów. Krok po kroku zostało wyjaśnione, jak doprowadzić do podania
końcowego wyniku pomiaru wraz z jego dokładnością (niepewnością pomiarową). Wykorzystany przykład wyznaczania ładunku właściwego elektronu e/m
ilustruje m.in. zastosowanie metody Studenta-Fischera, niezbędnej przy niewielkiej liczbie pomiarów ( zbyt małej, by stosować podejście jak dla rozkładu normalnego ). Szerzej została opisana poniżej.
Zapraszam zatem do lektury :) |
Słowo wstępne: Opis metody Studenta - Fischera |
Przydatna pomoc: >> Tabela stałych Studenta << |
W naszym doświadczeniu do opracowania uzyskanych wyników pomiaru wykorzystamy metodę Studenta - Fischera.
Spowodowane jest to tym, że nasza seria będzie składać się z niewielkiej liczby pomiarów. Wówczas prawdopodobieństwo, że odpowiednie przedziały ufności obejmą wartość
rzeczywistą, jest znacznie mniejsze, niż w przypadku większej liczby pomiarów. Aby temu zapobiec i uzyskać prawdopodobieństwo takie, jak dla
większej liczby pomiarów, należy odchylenie standardowe pomnożyć przez odpowiedni współczynnik Studenta t(n,p) zależny od liczby
pomiarów oraz przyjętego prawdopodobieństwa. Powstały przedział określony poniżej:
|
 |
nosi nazwę przedziału ufności i zawiera w sobie wartość rzeczywistą pomiaru wraz z przyjętym prawdopodobienstwem p
Powyższe prawdopodobieństwo z jakim przedział ufności obejmuje wartość rzeczywistą, nosi nazwę poziomu ufności.
Najczęściej korzysta się z dwóch poziomów ufności, a mianowicie z p = 0,6827 i p = 0,9973.
|